March 22, 2020

Dieper ademen in tijden van angst en paniek.

Ik kan me voorstellen dat de laatste dagen en weken niet even gemakkelijk voor je zijn geweest. Het algemene gevoel van angst en paniek dat rond het Corona virus heerst wordt makkelijk in je getriggerd. Waar je het meeste aan kunt werken is uiteindelijk de rust en kalmte in jezelf vinden om die dan de wereld in te sturen of om met je mee te nemen als je de deur uit gaat.

Iets wat mij heel erg helpt is dieper ademen. Zoals je misschien wel weet is stress vaak gerelateerd aan oppervlakkig ademen. De uitademing langer maken dan de inademing zorgt dat de “fight or flight impuls” omlaag gaat en zorgt voor een gezonde koolstofdioxide verhouding in het bloed die je helpt te ontspannen”. Als je een leuke oefening wilt doen kun je Brahmari doen, dit Sanskriet woord betekent “Bij” en is genoemd naar het zoemende geluid dat bijen maken. Het geluid is rustgevend voor een malende geest en de oefening verlengt de uitademing zonder overmatige inspanning.

Tijdens de Brahmari Pranayama, zit je comfortabel, met een rechte rug en de schouders ontspannen. Begin met een paar diepe ademhalingen en sluit je ogen (zolang het sluiten ervan geen angst veroorzaakt). Houd vervolgens de lippen licht verzegeld en adem door de neusgaten. Adem uit, maak het geluid van de letter M, in wezen een zoemend geluid. Houd het geluid aan totdat je moet inademen. Herhaal dan: Adem in door de neus, neurie dan als een zoemende bij terwijl je uitademt. Ga door met inademen indien nodig en adem enkele minuten uit met dit geluid. Na deze oefening zul je merken dat je je veel rustiger en meer gefocust voelt.

Als je dan nog een kleine trainingssessie of yogaklas in je dag kunt brengen geef je jezelf een hele goede startpositie om deze uitdagende tijd door te komen.

Nooit eerder heb ik meegemaakt dat de hele wereld met hetzelfde te kampen heeft, we zullen er met ons allen toch wat moois van moeten maken. 

Wees lief voor elkaar, blijf gezond en positief.


Plaats een comment

Comments worden eerst goedgekeurd voor publicatie