🕉️ Carpe punctum - pluk het moment en leef met zwier 🕉️

Asanas

Als je weleens een yogaklas hebt meegemaakt weet je vast wat Asana’s zijn. Asana’s zijn fysieke houdingen die je lichaam ten goede komen. De oefeningen worden gebruikt om de kracht en het uithoudingsvermogen te verbeteren, maar ze hebben ook andere voordelen voor de gezondheid.


Er zijn verschillende Asana’s die bijvoorbeeld de energiestroom en de bloedcirculatie verbeteren, spiergroepen uitrekken en zelfs het lichaam reinigen. Als je diep ontspant in bepaalde Asana’s en je voorstelt dat de zuurstof gaat naar dat gedeelte van je lichaam dat het meeste gespannen aanvoelt zul je merken dat je verder kunt strekken dan toen je aan de Asana begon.Een heel eenvoudig voorbeeld en gemakkelijk te proberen houding is het vooroverbuigen en proberen aan te raken van je tenen, Padangusthasana. Forceer niets, maar strek je eerst languit met je armen boven je hoofd uit, buig dan rustig wervel voor wervel voor over. Spreid je armen naar de zijkant als je bovenlichaam evenwijdig is aan de vloer, haal nogmaals diep adem en ga dan met een uitademing verder omlaag en kijk hoe ver je komt. Als je dan een paar diepe langzame ademhalingen doet en je aandacht legt op je onderrug, zul je binnen heel korte tijd je tenen kunnen aanraken.
 

Bepaalde Asana’s worden gebruikt tijdens het vasten om dan nog beter de darmen te kunnen leegmaken en zo het ontgiftingsproces te ondersteunen. Dit zijn vaak gedraaide houdingen waar je benen de ene kant op gaan en je bovenlichaam de andere kant. Het is dan de bedoeling goed door te blijven ademen.

 

Traditioneel werden de poses gebruikt om een gezonder lichaam en geest te stimuleren. Men geloofde dat regelmatige yogabeoefening stress, spanning en zelfs ziekte van het lichaam kon wegnemen.

 

Carpe punctum, pluk het moment en leef met zwier!

Laat een reactie achter

Opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd

Handgemaakt
GRATIS verzending
24/7 de beste service
100% klanttevredenheid